Bodelsbatterier och “booster”, solpanel, bränsleceller!?

Fråga.

Vi har en i810LT med dubbla bodelsbatterier. Efter konsultation med batteriexperter inser vi att vi också borde komplettera med ett separat laddaggregat (‘booster’), t.ex. någon av Büttners modeller. När vi försökt sätta oss in i det hela visar det sig lite svårt att få klara besked om var den ska sitta; mellan bilen och bodelens elcentral eller mellan bodelens elcentral och bodelsbatterierna? Ett viktigt önskemål är att den inte ska störa den parallellkopplingsintelligens som finns (parallellkoppling av bil- och bodelsbatterier när bodelsbatterierna är fulladdade vid 230V-anslutning osv.) Dessutom gör montaget av bodelens elcentral (med alla anslutningar ‘dolda’ neråt mot golvet) att det blir svårt att planera placering av boostern innan man börjat riva elanslutningarna.

Sören Sjöström

Svar.

Hej

Jag tror inte så mycket på Ladd Bostern.
Man måste i alla fall köra var  2-3 dag ett par timmar.
Bilen drar 0.7-0.8 A så fort man slår på panelen avslagen 0.4 A
Vad som verkar bra är Solceller som man kan vicka upp mot solen vilket ger säkert nära nog dubbelt mot dom som ligger på taket.
Men bäst är Bränsleceller EFOY kombinerat med Solceller uppfällbara.

Jag vet att de fungerar ska själv investera i det.

Mvh
Janne
Följdfråga.
Vad är det som drar så mycket ström med avstängd panel?
Svar.
Hej
Vet inte men antar att det är alla dessa noder och Tp Linken (modemet om man lägger handen på den så är den varm) för Wi-Fi i Bilen.

Mvh
Janne