Reseberättelse från Finlandsresan 2017.

RAPPORT ANG KLUBBRESAN 2017

AVFÄRD 28 MAJ FRÅN VÄRTAHAMNEN OCH AVSLUTADES TORSDAG 8 JUNI I VAASA.

DELTAGARE; 23 deltagande bilar från Stocholm och en anslöt i Åbo. Totalt 24 bilar. Resan började i strålande väder i Sverige men i Finland var det kallt och ibland snöblandat regn.

FÄRJERESAN: Bortsett från strul med vår bokning i matsalen gick resan bra. F ö hade jag problem med SiljaLine och dess bokningsansvarig under planeringen.

FISKARS: P g av misstag av mig och samtidigt misstag från Fiskars så fick vi vänta 45 min på vår buss. Besöket var mycket intressant och vi bodde på en bra camping.

HELSINGFORS: Bra camping och första dagen en intressant rundtur på 4 timmar i den vackra finska huvudstaden.
Andra dagen var fri och de flesta tog sig enkelt med tunnelbana för egna rundturer i staden.

LAAPENRANTA: De flesta kom fram till campingen efter lunch. Andra dagen var vi tidigt uppe för att åka med båt kanalen ned till ryska Viborg. Mycket trevlig resa med bra mat och trevlig underhållning på resan. När vi kom tillbaka till Lappenanta så kom inte vår buss, vi fick vänta i 45 minuter. Någon förklaring till förseningen fick vi aldrig.

JYVÄSKYLÄ: Backhoppning och rallytävlingens stad. Vacker plats. Dagen fri för egna utfärder.

KALAJOKKI: Finlands riviera. Lena överraskade gruppen med att bjuda på våfflor med sylt och vispgrädde.

JAKOBSTAD: Föredrag om det svenska språkets situation i Finland av Kenneth Myntti som är expert på området. Där fick vi bl a lära oss att det finns 300 000 personer i Finland som har svenska som modersmål. Dessutom att finlandssvenskarna är rätt så optimistiska om att svenskan i vårt östra brodersland kommer att leva kvar för lång tid framåt.

VAASA: Ankomst på Sveriges nationaldag till denna fina camping. Dag två började vi med en rundtur i staden och besök i skärgården på världsarvsplatser. Mycket intressant, förmiddagen avslutades med en god lunch på ett trevligt ställe.
På eftermiddagen besökte vi Krigsveteranmuseet i staden. Färden dit gjorde vi med ett för gruppen överraskande färdmedel – ett Lilleputt-tåg. Tyvärr var det en hoppig och skramlande åktur. Att det var svårstartat vid hemresan tog de flesta med glatt humör.
Avslutningsbuffén avåts på Seglis, en restaurang som ägs av ett Seglingssällskap i staden.

På torsdagsmorgonen skingrades gruppen. En del åkte färja från Åbo till Sverige, andra åkte över till Umeå och en stor grupp åkte till Sverige över Haparanda.

Vi arrangörer tyckte att resan var bra och gruppen resenärer var positiva. I efterhand kan man dock tänka sig att det hade varit idé att ligga över en natt i Ryssland. Det blev lite kort med knappa fyra timmar i staden.