Ordförande har ordet: Augusti – September 2016

Ordförande Åke Nilsson

Hej alla medlemmar!

Nu går vi in på höstsäsongen efter en fantastisk vår och sommar med årsmöte, klubbresor och badväder i två månader. I förra krönikan berättade jag om årsmötet och början på en av två klubbresor under våren. Nu inleds en spännande höst med åtskilliga träffar runt om i landet. Den stora träffen är om några veckor på Elmia där vi kan bjuda på åtskilligt i vårt tält i husbilsbyn. Vi kan också erbjuda buss till Tenhult för att titta på Kabe-fabriken. Mer om detta längre ned i texten.

KLUBBRESANS FÖRSTA DEL

Jag måste berätta lite mera om klubbresorna. Som ni minns åkte vi direkt från årsmötet i Vessigebro (Katrinebergs Folkhögskola) till Skagen. Vi möttes på den utmärkta Skiverens Camping där vi stannade två nätter. Vi hann med lunch i det gröna, besök på ett örnreservat http://www.eagle-world.dki närheten. För mig – och många andra – var detta en av resans stora upplevelser. Att få se och nästan känna på dessa vilda fåglar var en upplevelse. Jag kan starkt rekommendera detta utflyktsmål. Efter Danmark ställdes kosan mot en ställplats i Rendsburg där vi också stannade i två nätter. Vi besökte bl.a. en restaurang vid Kiel-kanalen som har ett lite speciellt upplägg. Vi fortsatte vidare genom Nordtyskland till målet ställplats Reugenbruecke i Stralsund. Där kände vi oss välkomna av campingägarna med värme, mat och dryck. En dag var ägnad åt besök på ”svenskön” Rügen, med en svensktalande guide blev detta ett intressant besök. På platsen anslöt också ett antal medlemmar som hoppat över Danmarks-delen och bara siktade på Kroatien. Totalt fanns 30 Kabe-bilar på plats.

FORTSÄTTNING MOT KROATIEN

Tidigt på söndagsmorgonen 15 maj började små grupper av bilar lämna ställplatsen. Kvällen innan hade vi bestämt färdväg och vilka som skulle åka med varandra. Det mesta kraschade direkt då flera av oss körde fel redan vid utfarten från Stralsund. Stackars Marianne och Göran Broman som ”lagt sina liv i våra händer” tappade vi bort efter några mil. Men de hade tur och hittade ett annat gäng som de kunde hänga på. Nåja, alla kom fram till Berlin helskinnade och efter en del felkörningar kom vi alla till vår utvalda ställplats. Vi hade tur att campingens lilla restaurang hade köpt hem många knippen nyskördade sparris så vi kunde äta oss nöjda. Många tog en rundtursbuss och tittade på den tyska huvudstaden. Själv stannade jag på campingen. När hunden Aussie och jag sedan tog en långpromenad gick vi vilse! Husse hade glömt både pengar och telefon så det blev en av de längre promenaderna med sambon. Men vi hittade hem innan det blev mörkt.

FANTASTISKA POSTONJA

Några av våra vänner tog andra vägar efter Berlin medan vi körde vidare söderut. Målet var de världsberömda Slovenska turistmagneterna Postonja-grottorna och Predjana-slottet. Mycket intressant och fängslande. Som vanligt blir det härliga dagar när vi kom fram till solen och värmens Kroatien. Där hann vi med besök i Splits gamla stad, båtutflykt med mat och dryck på ”egen kryssare”, kroatisk buffé mm. På Mors dag åkte ett antal av våra kvinnor och shoppade loss. En populär överraskning var när Lena en eftermiddag bjöd på våfflor, hjortronsylt och glass.

Efter tio-tolv dagar började en del lämna campingen för egna äventyr. Sigbritt och Kerstin från Angered passade på att i lugn och ro åka via Italien innan de landade hemma. Rekordhållare var annars Alf och Ann-Marie Karlqvist, Lidköping och Bengt Lindberg och Agneta från Vänersborg som tillbringade totalt nära två månader i sina Kabe-bilar. Det tog verkligen chansen att se en stor del av Europa. Jag tror att de här resorna ger fina minnen med många äventyr och stort kamratskap.

HÖSTENS STORTRÄFF

Men nu är vi tillbaka i verkligen igen. Höstens stora samlingsplats blir förstås Elmia där klubben har en by med 72 platser. 25 av platserna har vi dock generöst överlämnat till Kabe Husvagnsklubb. Normalt har vi haft ett 20-platser med bistånd från Kabe har vi fått en utökning och dessutom kan vi erbjuda ett tält som rymmer 50 personer. Där ska vi bl a äta middag en av kvällarna för de som finns i vår by.

KLUBBTRÄFF PÅ ELMIA

Onsdagkväll 7 september bjuder vi in alla ni medlemmar till en klubbträff inne i vår by. Alltså även ni som inte fått plats i byn. Träffen börjar 17.30. Då kommer Kabes VD Peter Carenborn att delta och berätta om företagets planer och svara på frågor. Sedan bjuder klubben på något lätt att äta men dricka och stol får var o en ta med sig. Välkomna till vår by. Vi kommer att påminna er om träffen via SMS.

VISNING AV KABES FABRIK

Våra vänner på Kabe har också inbjudit oss på en visning av fabriken i Tenhult, som ligger ca 20 minuter med buss från Elmia. Besöket sker torsdag 8 sept med avfärd från Elmias Nordvästras Grind (där vi kör in för parkering i byn) kl 1000 eller 1300. Varje tur tar drygt två timmar och vi bjuds på filmförevisning och fika samt genomgång av husbilsfabriken. Vi har plats för 45 personer på förmiddagen och lika många på eftermiddagen. Anmälan sker till mig på mail eller sms, ring inte är ni snälla det blir så rörigt då. Uppge hur många ni är!!! ake.lillsele@gmail.com eller sms 0706-41 29 20. Jag meddelar er på mail eller sms om ni kommer med och vilken tid ni ska åka.

ÖVRIGA KLUBBTRÄFFAR

Dagarna 6-14 augusti fanns klubben i sin monter på Nolia-mässan i Piteå. I år har Roger Ingvarsson och hans gäng även byggt upp Kabes monter. Ett stort uppdrag för norrlandsgruppen. Ett antal nya medlemmar har också noterats. Helgen 11-14 augusti träffades ca 15 ekipage i Norje, Sölvesborg, med båtutflykter och musikfestival. Helgen före Elmia, 2-4 september möts vi i Grisslehamn med studiebesök och smörgåsbord på Ålandsbåten. Sedan kommer Elmia, som sagt, och efter det är det dags för Ålagille i Kåseberga 23-25 september. Det kan bli ytterligare någon träff om våra flitiga regionansvariga hinner med. Har ni några tips om intressanta platser, skicka gärna ett mail till mig så ska jag vidarebefordra till den ansvarige.

NYA MEDLEMMAR

Vi hälsar följande medlemmar välkomna till vår klubb; 570, Anders & Gunilla Calltorp, Nyköping, 571, Roland & Christina Genberg, Domsjö, 572, Roger och Ann-Charlott Johansson, Vänersborg, 573, Börje Edvardsson & Margareta Läckberg, Trollhättan, 574, Anton & Anneli Pomozi, Kungsör, 575, Göran Johansson & Christina Jakobsson, Lilla Edet, 576, Paul & Christina Lundin, Nyköping, 577, Christer & Yvonne Karlsson, Norrahammar, 578, Owe Jarlö & Inga-Lill Danielsson, Falkenberg, 579, Reijo & Barbro Larsson, Vikingstad, 580, Eddy & Ann-Christin Jonsson, Nynäshamn, 581, Claes & Anita Ekholm, Huskvarna, 582, Kjell & Gunilla Forslund, Stockholm, 583, Stig & Ulla Pettersson, Borlänge.

KLOKA TANKAR FRÅN BARN 6-7 ÅR

Om djur: Inne i grisen finns det korvar och skinkor. Och i rumpan på den sitter syltan och väntar på att bli uppäten. LARS 6 ÅR

Om yrken: Bönder är liksom en egen ras, precis som rörmokare och föräldrar. ANDERS 8 ÅR.

KÖR FÖRSIKTIGT SÅ TRÄFFAS VI SNART!

HÖR GÄRNA AV ER PÅ MAIL MED SYNPUNKTER PÅ DET JAG SKRIVIT OM!